Autoryzowane szkolenia Kanban dostępne w Compendium CE
poniedziałek, 21 marzec 2016
Coraz większa popularność metodyk zwinnych nakłoniła nas do wprowadzenia, po autoryzowanych kursach Scrum, także szkoleń z metodyki Kanban. Kanban, tak jak Scrum, należy do grupy tzw. metodyk zwinnych.
Słowo Kanban pochodzi z języka japońskiego i oznacza kartkę papieru. W wolnym tłumaczeniu znaczy "widoczny opis". Jego historia wywodzi się z Japonii i firmy Toyota – system został stworzony na potrzeby nowego podejścia do sterowania produkcją, jednak obecnie zyskuje on również popularność przy organizacji pracy w ramach różnych projektów informatycznych, w tym programistycznych. Z pierwszymi opisami zastosowania metodyki Kanban w procesie wytwarzania oprogramowania można się spotkać w publikacjach Davida J. Andersona z roku 2005, a który obecnie jest CEO Lean Kanban Inc
Hasłem, które znakomicie obrazuje metodykę Kanban jest:
„Przestań zaczynać. Zacznij kończyć”
Trzy podstawowe zasady Kanban to:
- Wizualizacja
- Ograniczenie liczby wykonywanych zadań
- Zarządzanie przepływem
W uproszczeniu metodyka Kanban polega na wizualizacji przepływu pracy, dzięki czemu można zidentyfikować i uporządkować poszczególne zadania wykonywane w ramach prowadzonego projektu. Zadania w formie samodzielnych „kawałków”, „karteczek”, należy opisać i umieścić na zaprojektowanej w odpowiedni sposób tablicy Kanban. Tablica Kaban jest podzielona na kolumny, które ilustrują poszczególne etapy przepływu pracy. Powinna ona zostać samodzielnie zaprojektowana przez zespół projektowy: liczba kolumn, ich nazwy itd.
Kanban wprowadza parametr WIP (Work In Progress) czyli liczby, która ogranicza maksymalną liczbę zadań wykonywanych równocześnie przez zespół lub pracownika w ramach konkretnego etapu pracy (kolumny). Parametr WIP może, lecz nie musi być ustalany dla każdej z kolumn tablicy Kanban i jego wartość powinna być regulowana na bieżąco bezpośrednio przez zespół tak, aby docelowo osiągnąć jak najlepszy przepływ pracy i skuteczne zamykanie poszczególnych zadań. Gdy tylko zadanie zostanie ukończone na danym etapie jest ono gotowe do przekazania zgodnie ze zdefiniowanym przepływem pracy, o ile pozwala na to parametr WIP i status wykonania aktualnych zadań, a w jego miejsce pobierane jest kolejne zadanie z poprzedzającego etapu. Dzięki pełnej wizualizacji, którą oferuje nam tablica Kanban prawidłowo identyfikujemy wszelkiego rodzaju problemy jak: brak płynności przepływu pracy, źle dobrane parametry WIP, długi lub nieregularny czas potrzebny na realizację zadania w ramach całego zdefiniowanego przepływu pracy itd. Tym samym możemy reagować i prawidłowo zarządzać przepływem pracy.
Przedstawiony opis metody Kanban jest bardzo dużym uproszczeniem, ale w pełni oddaje trzy podstawowe zasady Kanban. W rzeczywistości przy projektach zespołowych czy samoorganizacji pracy indywidualnej realizowanej w myśl Kanban mamy do czynienia z wieloma dodatkowymi elementami, które w tym opisie nie zostały ujęte, a są to między innymi: priorytety zadań, zadania pilne, prawidłowa identyfikacja problemów w przepływie zadań i techniki pozwalające je eliminować, metody pomiarów i wizualizacji przepływu pracy i wiele innych. Trzeba o tym pamiętać i w ramach zdobywania kolejnych umiejętności Kanban będzie można uwzględniać również te elementy.
Również całkiem niedawno David J. Andreson wraz z kilkoma innymi osobami rozbudował listę zasad podstawowych z trzech do sześciu. Trzy nowe zasady to:
- Jasne zasady pracy – wszelkie zmiany dotyczące samej tablicy Kanban służącej do wizualizacji pracy jak i wszystkie zasady obowiązujące przy przepływie pracy i zmiany w tych zasadach powinny być wprowadzane na drodze otwartej dyskusji i zgody w ramach zespołu.
- Sprzężenie zwrotne – Kanban oferuje cztery praktyczne sposoby realizacji sprzężenia zwrotnego: codzienne spotkania, przegląd jakości dostarczonych usług, przegląd działania operacyjnego, ocenę ryzyka. Jego celem jest porównywanie założeń teoretycznych przy realizacji projektów z wynikami rzeczywistymi i bieżące dokonywanie korekt tak, aby maksymalnie zbliżyć się do naszych oczekiwań.
- Poprawienie współpracy – w oparciu o metody naukowe i statystyczne. Gdy zespół posiada niezbędną wiedzę, która pozwala zrozumieć zasady rządzące pracą i jej przepływem, procesami oraz ryzykiem, jest bardziej prawdopodobne, że będzie w stanie samodzielnie zrozumieć istotę problemów i zaproponować działania naprawcze, które mogą być uzgodnione w drodze konsensusu.
Podsumowując, metodyka Kanban w swoim podstawowym zakresie jest łatwa do wprowadzenia. Wszelkie błędy przy jest stosowaniu, a takie na pewno się będą pojawiać, są proste do naprawienia przez wprowadzanie kolejnych zmian, co docelowo doprowadzi do wypracowania dobrego i efektywnego systemu. Po opanowaniu podstaw, można dalej pracować nad udoskonalaniem swojego systemu Kanban przez zastosowanie bardziej zaawansowanych technik projektowania, opracowywania i zarządzaniem przepływem pracy, tak, aby osiągnąć lepsze wyniki w zakresie przepustowości, jakości i czasów realizacji zadań, jaki i samoorganizacji i doskonalenia zespołu.
Compendium CE jest autoryzowanym ośrodkiem szkoleniowy LeanKanban Uniwersytet (LKU Certified Training Organization). Autoryzowane szkolenia LeanKanban University (LKU) przeznaczone są zarówno dla menedżerów jak i tych wszystkich, którzy chcą się nauczyć metodyki Kanban. Obejmują pełen zakres zagadnień od elementów podstawowych po tematy zaawansowane oraz najlepsze praktyki wdrażania metodyki Kanban zarówno w organizacji jak i w przypadku własnego zarządzania zadaniami osobistymi. Wszystkie oferowane szkolenia są również doskonałą okazją na zdobycie oficjalnych tytułów: Team Kanban Practitioner (TKP) oraz Kanban Management Professional (KMP).
W Compendium CE możecie uczestniczyć w następujących autoryzowanych kursach Kanban:
Team Kanban Practitioner
- TKP - Team Kanban Practitioner
Kanban Management Professional
- KMP I - Kanban System Design
- KMP II - Kanban Management Professional
Zapraszamy!