Jak zostać kompletnym marketingowcem w cyfrowym świecie?

piątek, 07 czerwiec 2019

Szkolenia z marketingu online

W obecnym cyfrowym świecie marketer powinien bezustannie „trzymać rękę na pulsie”, aby być „up to date”. Dynamika zmian w świecie marketingu internetowego jest ogromna, a zmiany da się zaobserwować praktycznie z miesiąca na miesiąc. Pracując w tej branży powinieneś/aś łączyć w sobie wiedzę teoretyczną, praktyczną oraz tę o najnowszych trendach i zmianach. Powinieneś/aś także wiedzieć jak działają oraz potrafić samodzielnie korzystać z wszystkich najpopularniejszych narzędzi stosowanych w marketingu cyfrowym (AdWords, Social Ads, Social Media, Mobile, CPC, Display itd. itp.). Niestety sama wiedza teoretyczna o tym, czym są takie narzędzia może okazać się niewystarczająca do zaplanowania, uruchomienia i nadzorowania skutecznej kampanii reklamowej w Internecie

Marketing cyfrowy jest tematem dosyć obszernym i na pewno cechuje się wysoką dynamiką zmian (zarówno wykorzystywanych kanałów, narzędzi jak i sposobów ich działania). Co więc zrobić, kiedy chciałbyś profesjonalnie i zawodowo zajmować się Digital Marketingiem, ale jeszcze nie masz niezbędnej wiedzy ani doświadczenia? Jak poznać narzędzia, zdobyć potrzebną wiedzę oraz praktycznie ją wykorzystywać? Jest na to kilka sposobów…

1. Studia podyplomowe związane z marketingiem internetowym

W ostatnich latach możemy obserwować niemal wysyp różnego rodzaju kierunków studiów podyplomowych traktujących o marketingu cyfrowym. Jednak osobiście nie jestem zwolennikiem tego typu kształcenia z prostego powodu – tak jak wspomniałem powyżej marketing cyfrowym cechuje wysoka dynamika zmian, zarówno jeżeli chodzi o narzędzia, które są wykorzystywane już od kilku lat (np. Google AdWords czy Facebook Ads), jak i stale pojawiające się nowe kanały promocji w Internecie (Instagram, Snapchat, RTB, InBound Marketing itd.) po regularne zmiany dotyczące praktyk SEO, które są wymuszane stale zmieniającymi się algorytmami wyszukiwarki Google. Studia, jak to studia, muszą mieć ustalony program, który nie jest łatwo zmienić „od ręki” w przypadku nowości czy zmian w świecie Digital Marketingu. Czasami kierunki takie są prowadzone przez praktyków, którzy na co dzień pracują w branży internetowej (wtedy jest szansa, że prowadzący opowie o nowościach), jednak jeżeli osoba wykładająca taki kierunek nie jest praktykiem, który na co dzień tworzy i zarządza takimi kampaniami, jest mała szansa, że będzie potrafiła przekazać nową wiedzę w skuteczny sposób. Dlatego też, nie uważam, żeby tego typu nauka była idealnym rozwiązaniem, zwłaszcza, że pochłania ona także sporo zasobów finansowych i czasowych.

2. Samodzielna nauka

digital marketing nauka samodzielna W Internacie jest bardzo dużo treści, blogów i poradników, które opisują różnego rodzaju narzędzia czy kanały w cyfrowym świecie marketingu. Tak czy inaczej, będziesz zmuszony/a stale je śledzić jeżeli będziesz chciał/a być na bieżąco (nawet jak już zostaniesz marketingowcem „z krwi i kości”). Jednak tego typu źródła często przedstawiają treści dla osób bardziej zaawansowanych, które mogą być niezrozumiałe dla osoby początkującej lub traktują dane tematy wyrywkowo, nie omawiając ich wpływu na inne kanały marketingu cyfrowego. Dlatego, tak jak wspomniałem, z tego typu treści będziesz na pewno musiał korzystać w przyszłości, jednak samodzielna nauka z tego typu źródeł może być męcząca i monotonna, no i nie masz gwarancji, że zdobyta wiedza będzie przekrojowa.

3. Szkolenia z marketingu internetowego

 

Obecnie na rynku polskim jest dostępnych bardzo wiele szkoleń dotyczących marketingu cyfrowego, które zazwyczaj trwają od kilku do maksymalnie kilkunastu dni. Są takie, które ten temat traktują całościowo, jak i te które skupiają się w szczególności na wybranych jego częściach. Najczęściej kursy, które traktują o Digital Marketingu są podzielone na kilka zakresów, takich jak:

  • Search Marketing lub SEM (Search Engine Marketing) – czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych. U nas zdecydowanym liderem jest wyszukiwarka Google i znakomita większość kursów skupia się na marketingu właśnie w Google’u. Ten dział bardzo często jest dzielony na dwie części: SEO (Search Engine Optimization), czyli popularne pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych oraz na PPC (Pay per Click), czyli w skrócie mówiąc najczęściej są to popularne w wyszukiwarce Google reklamy Google AdWords. Na PPC mogą składać się jeszcze inne rodzaje reklam rozliczane w tym modelu – należy zwrócić uwagę czy dany kurs obejmuje w swoim zakresie systemy, które nas interesują.
  • E-mail marketing – czyli omówienie jednej z najstarszych form reklamowych w Internecie. Rozdział ten powinien omawiać takie tematy jak budowa listy subskrybentów oraz zarządzanie nią, planowanie, tworzenie i wysyłka kampanii e-mail marketingowych oraz analityka skuteczności działań.
  • Digital Display Advertising – czyli reklama Display w sieciach reklamowych, potocznie często nazywana reklamą banerową.
  • Mobile marketing – czyli marketing skupiający się na urządzeniach mobilnych.
  • Social Media Marketing – marketing w kanałach społecznościowych. Ostatnio często tutaj dodaje się również moduł zwany Social Selling (najczęściej dotyczy serwisu LinkedIn i skierowany jest głównie do działów handlowych).
  • Analityka internetowa – czyli jak wyciągać wnioski i oceniać skuteczność naszych działań marketingowych podejmowanych w Internecie. Najczęściej ten etap kursu opiera się głównie o Google Analytics, który jest obecnie zdecydowanie najpopularniejszym narzędziem do analityki internetowej.
  • Różne przybudówki dotyczące teorii, strategii i planowania, które de facto są również potrzebne w planowaniu kampanii reklamowych w Internecie.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze szkolenia z marketingu internetowego?

Szkoleń o tematyce Digital Mrketingowej na rynku jest całe mnóstwo, dlatego powstaje pytanie jak wybrać te odpowiednie dla siebie? Na co zwrócić uwagę przy wyborze, czego szukać? Oczywiście liczba pytań tego typu może być większa, ale zawsze należy zwrócić uwagę na:

  • Doświadczenie trenera: przed wyborem zawsze zapytaj kto będzie prowadził szkolenia i sprawdź tę osobę, np. na LinkedIn. Prowadzący taki kurs powinien być praktykiem z doświadczeniem – to gwarantuje Ci, że ma on aktualną wiedzę w zakresie dynamicznie zmieniających się narzędzi marketingowych. Poza tym, dzięki praktycznemu podejściu będzie potrafił podać i wyjaśnić różne kwestie na prawdziwych przykładach „z życia wziętych” oraz zaplanować i uruchomić wraz z Tobą na kursie twoją całościową kampanię marketingową.
  • Teoria + praktyka: na każdym szkoleniu trener zafunduje Ci dawkę wiedzy teoretycznej, która jest oczywiście niezbędna, aby zrozumieć podstawy działań marketingowych. Oprócz teorii niezwykle istotną kwestią przy uczeniu się marketingu cyfrowego jest praktyka – uwierz, że nie będziesz potrafił/a stworzyć skutecznej kampanii AdWords lub Facebook Ads, podpiąć Google Analytics do swojej strony internetowej, ustawić cele i konwersje czy zoptymalizować swoją witrynę zgodnie z zasadami SEO, jeżeli nie zrobisz tego samodzielnie na kursie pod okiem trenera. Nic tak nie wpływa na skuteczne przyswajanie wiedzy jak samodzielne ćwiczenia na własnym projekcie stworzonym na szkoleniu.
  • Aktualność szkolenia: jak wspomniałem powyżej Digital Marketing to dziedzina, która rozwija się bardzo dynamicznie. Bardzo często, narzędzia, z których korzystałeś rok temu działają i wyglądają obecnie zupełnie inaczej. To się wiąże też z punktem pierwszym – jeżeli trener jest praktykiem, będzie posiadał aktualną wiedzę, a co za tym idzie i szkolenie, w którym będziesz uczestniczył/a będzie również aktualne. Dlatego nie wahaj się i poproś o kontakt do osoby prowadzącej szkolenie – dzięki rozmowie będziesz wiedzieć czego spodziewać się po szkoleniu i po prowadzącym i to czy Ci to odpowiada.

Certyfikowane szkolenia z Digital Marketingu

Szkolenia z digital marketing Kolejną kwestią jest to czy szkolenie jest certyfikowane. Co to znaczy? Certyfikacja ma swoje korzenie w branży IT i stopniowo staje się coraz bardziej popularna w innych branżach. Na świecie istnieją różnego rodzaju instytucje, które wydają certyfikowane szkolenia. Instytucje takie tworzą znani eksperci z wieloletnim doświadczeniem, a certyfikowane kursy przygotowane przez takie instytucje są gwarantem wysokiego poziomu merytorycznego oraz cieszą się dużo większym uznaniem wśród pracodawców niż kursy bez certyfikacji. W przypadku naszego kraju na chwilę obecną są dostępne autoryzowane kursy marketingowe zaprojektowane przez Digital Marketing Institute, który opracował i dostarcza globalny standard w nauce marketingu cyfrowego. DMI przygotowało szereg szkoleń z digital marketingu, m.in.:

  • Professional Diploma in Digital Marketing >>
  • Professional Diploma in Digital Strategy and Planning >>
  • Professional Diploma in Search Marketing >>
  • Professional Diploma in Social Media Marketing >>

Wszystkie powyższe szkolenia są kursami certyfikowanymi, a po każdym z nich możesz również podejść de certyfikowanego egzaminu, który jest oficjalnym potwierdzeniem posiadanej przez Ciebie wiedzy i umiejętności oraz jest uznawany na całym świecie.

Osobiście polecam zwłaszcza kurs Professional Diploma in Digital Marketing, który przekrojowo podchodzi do zagadnienia digital marketingu - zawiera w sobie mnóstwo ćwiczeń i kompleksowo przygotowuje do zawodowego startu w branży marketingu cyfrowego.

Jeżeli masz dodatkowe pytania dotyczące tego zagadnienia lub samych kursów DMI, zachęcam Cię do kontaktu poprzez LinkedIn lub formularz kontaktowy poniżej tego artykułu.

Trener digital marketing insitute
 

Maksymilian Stanibuła
Autoryzowany trener Digital Marketing Institute
Dyrektor Marketingu i Growth Manager w Compendium CE

Formularz kontaktowy

Prosimy o wypełnienie poniższego formularza, jeśli chcą Państwo uzyskać więcej informacji o powyższym temacie.





* pola oznaczone (*) są wymagane

Informacje o przetwarzaniu danych przez Compendium – Centrum Edukacyjne Spółka z o.o.